Design-Build-Test med kastmaskiner för förstaårsstudenter

Design-Build-Test med kastmaskiner för förstaårsstudenter

img_1921-copy

Studenterna på ingenjörsprogrammen i Maskinteknik och Industriell Ekonomi har under ett hektiskt dygn fått testa på Serious Play i den prestigefyllda tävlingen att bygga kastmaskiner.
Med papp, tejp, lim och snöre som enda tillåtna byggmaterial tog sig studenterna, i grupper om sex personer, an uppgiften att designa, konstruera och bygga en kastmaskin som ett dygn senare skulle ställa upp och tävla i sex kategorier; två prestandamätningar och fyra bedömningstävlingar.

img_1849-copy

Studenterna tog sig på torsdagen an uppgiften med stort bravur och många kämpade på långt inpå kvällen med att förfina sina grundkoncept.
Dag två var det sedan dags för att finslipa och se till att man har ett vinnande ekipage på tävlingen under fredag eftermiddag.
När det så var dags att tävla så skulle det visa sig vilka som byggt de bästa och mest robusta kastmaskinerna. Dels var utmaningen att kunna kasta projektilen (en tennisboll) så långt som möjligt och dels så skulle teamen lyckas pricka en måltavla som befinner sig på 10 meters avstånd bort.

img_1869-copy

I tävlingen om att kasta längst vann Team 1 med ett kast på 12,70 meter vilket var en dryg meter före Team 2 (11,40m).
När det gäller att pricka “bulls eye! stod kampen återigen mellan Team 1 och Team 2. Alla fick 3 skott att tillgå och skulle ha så många träffar i ringen som möjligt. I grundomgången satte de två träffar var. Sålunda gick vi till särskjutning. Denna utfördes i omgång om vardera ett skott tills dess att de två teamen kan skiljas åt. Fjärde kastet. Båda träffar! Femte omgången. Träff från båda team. Sjätte omgången. Team 1 missar och Team 2 har det i sina händer. De ställer upp och gör sig redo, och missar! Enligt reglerna avgörs omgång sju genom att komma närmast mitten. I denna omgång avgörs det av att Team 2 har sin träff ca 1 decimeter närmare än sina motståndare. Således vinner Team 2 denna gren.

img_1969-copy

När det sedan kommer till bedömningsgrenarna så tar Team 9 med sin dinosaurie hem designpriset. Team 8 tar hem innovationspriset med sin annorlunda kastmekanism baserad på en egentillverkad fjädermekanism. Konstruktionspriset går till Team 1 som har en enkel och mycket robust design som gör att de kan skjuta stabilt med relativ enkelhet.
Sista priset är “Best in Show”, som utsågs av medtävlarna själva. Det ärofyllda priset tog Team 16 hem.

img_1975-copy

Lärarna och tillika arrangörerna hoppas att alla deltagare har haft en lärorik och rolig upplevelse och att studenterna har fått värdefulla erfarenheter att ta med sig i sina framtida ingenjörsstudier de närmaste åren.

Video från dagarna

Fler bilder

img_1897-copy img_1883-copy-2 img_1879-copy img_1850-copy img_1845

Categories: Education