Archives

Augment skills and knowledge of engineering students through design-build-test projects

The engineer of the 21st century is expected to possess a broad range of skills and abilities. Besides more traditional technical knowledge and engineering skills, interpersonal skills, critical thinking, creativity, and design makes its way into the curriculum of our engineering education. Our underlying pedagogical approach to teaching design is based on constructivism. Which basically […]

Read More

Samverkande robotar utvecklade av samarbetande ingenjörsteam

Studenterna i årskurs två har under vårterminen jobbat med en mekatronisk utmaning där uppgiften var att konstruera, bygga och programmera en autonom robot. Årets utmaning i projektkursen MT1458 fokuserade på samarbete, roboten skulle lösa en given uppgift så bra som möjligt genom att samarbeta med en robot konstruerad av en annan grupp studenter. En viktig […]

Read More

Simulation-driven design, Projects 2017

Modelling and simulation is today a natural part of engineering design in businesses of all types and sizes. However, transition from simulation as primary a tool for verifying solutions that are already decided upon towards use of simulation to stimulate creation of new concepts and provide guidance towards more optimized designs, especially in early development […]

Read More

Deltagarrekord på årets Robothon

Under höstlovet passade vi återigen på att tillsammans med Molybden och Hyper Island arrangera ett Robothon för ungdomar i kommunen, det 5’e i ordningen i denna konstellationen. Årets evenemang var fullbokat, 40 ungdomar deltog under dagen (nytt deltagarrekord) i Hyper Islands kreativa lokaler. Från vårt Makerspace tog vi med oss Lego Mindstorms i drivor för att ungdomarna skulle kunna […]

Read More

Tillverkning och övervakning på distans i Makerspace

I Makerspace, vårt lab för idégenerering och prototyputveckling, har vi bland annat ett antal 3d-skrivare. Även om tekniken utvecklas snabbt är det tyvärr inte ovanligt att utskrifter, i synnerhet större och mer komplexa geometrier, misslyckas. I ett försök att öka nyttjandegrad och tillförlitlighet har vi kopplat upp några av våra skrivare på nätet, IoT in […]

Read More

New course: MT2549 Simulation-driven design

This autumn we’ll offer a new course for our master students, Simulation-driven design. In a simulation-driven design (SDD) process, decisions related to the behavior and the performance of the design are significantly supported by computer-based product modelling and simulation. Rather than just verifying solutions that are already decided upon, SDD support dialogues with customers, stimulate […]

Read More

Value-driven simulation: thinking together through simulation in early engineering design

ABSTRACT The topic of ‘design for value’ has lately attracted a great deal of attention within the engineering design community. ‘Predicting’ the value of a future solution is however difficult, especially in early design phases. Modelling and simulation is believed to be able to support this challenging task. A simulation process for value-driven engineering design […]

Read More

Robotar med samarbete i fokus

Hur utvecklar man en robot som kan utföra komplexa arbetsuppgifter genom att samarbeta med andra robotar? Studenterna i årskurs två har under vårterminen jobbat med en mekatronisk utmaning där uppgiften var att konstruera, bygga och programmera en autonom robot. Årets utmaning i projektkursen MT1458 fokuserade på samarbete, roboten skulle lösa en given uppgift så bra […]

Read More

PDRL medverkade under Möjligheternas dag

Den 9:e januari bjöds matteintresserade elever in till Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona för att utmana sig i olika spännande aktiviteter. PDRL genomförde en workshop där problemlösning stod i fokus. PDRL’s team bestod för dagen av Johan Wall, Christian Johansson och Ansel Berghuvud. Huvudsyftet för oss när vi genomför denna typ av aktivitet är att […]

Read More

Problemlösning och programmering på schemat när PDRL besökte Nättrabyskolan

För att öka teknikintresse och samtidigt forma framtidens ingenjörer besökte Johan Wall (PDRL) idag Nättrabyskolans tredjeklassare och genomförde en gruppövning där problemlösning stod i fokus. Uppgiften bestod i att få en LEGO-robot att utföra en given uppgift. För att klara detta var eleverna själva tvungna att komma med idéer på hur uppgiften skulle kunna lösas […]

Read More