Besök vid Volvo Car Body Components

Besök vid Volvo Car Body Components

I samband med Institutionen för Maskintekniks (TIMA) sista personalmöte för året genomfördes ett studiebesök vid Volvo Car Body Components i Olofström.

Dr. Mats Sigvant, teknisk expert inom plåtformning, hälsade oss välkomna och beskrev utvecklingen från bysmedja år 1735 till dagens avancerade och omfattande pressning av karossdetaljer samt framtagning av pressverktyg. Volvo Car Body Components levererar komponenter till två karosser per minut och de har för närvarande elva olika Volvo-modeller i produktion.

Karossfabriken i Olofström sysselssätter över 2000 personer och verksamheten omfattar över 100 hopsättningslinjer, över 20 presslinjer och närmare 500 robotar. Mer än 300 000 ton plåt per år används till bland annat motorhuvar, dörrar, bakluckor och andra karosskomponenter.

Särskilt intressant i sammanhanget är att Volvo Car Body Components i Olofström ansvarar för plåtformning inom hela Volvo Car Group. Med tanke på att ett pressverktyg ska hålla 7-8 år är det oerhört viktigt med formningssimulering och analys för att förebygga problem som sprickbildning eller spänningar. Mats Sigvant berättade även om det nära samspel med Volvo Car Groups produktutveckling som krävs för att kunna leverera komponenter och hela bilar av högsta kvalitet.

Johan Pilthammar är sedan hösten 2015 anställd som industridoktorand vid Volvo Car Body Components med särskilt fokus på strukturanalys och optimering av pressverktyg. Sharon Kao-Walter är handledare vid BTH och Mats Sigvant tar hand om handledningen från Volvos sida. Volvo Car Body Components tecknade ett samarbetsavtal med BTH i samband med starten av industridoktorandprojektet.

image002
Fr. v. Dr. Mats Sigvant, Johan Pilthammar, Professor Sharon Kao-Walter

Categories: News