{"id":7941,"date":"2019-05-29T20:04:47","date_gmt":"2019-05-29T18:04:47","guid":{"rendered":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/?p=7941"},"modified":"2022-03-21T20:45:59","modified_gmt":"2022-03-21T19:45:59","slug":"studentprojekt-samverkande-autonoma-robotar-utvecklade-av-samarbetade-ingenjorsteam","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/studentprojekt-samverkande-autonoma-robotar-utvecklade-av-samarbetade-ingenjorsteam\/","title":{"rendered":"Studentprojekt: Samverkande autonoma robotar utvecklade av samarbetande ingenj\u00f6rsteam"},"content":{"rendered":"\n

Hur angriper man p\u00e5 ett effektivt s\u00e4tt en designutmaning d\u00e4r flera olika ingenj\u00f6rsteam utvecklar och levererar delar av totall\u00f6sningen? Det har studenterna i \u00e5rskurs tv\u00e5 funderat p\u00e5 under v\u00e5ren n\u00e4r dom jobbat med en mekatronisk utmaning d\u00e4r uppgiften var att konstruera, bygga och programmera en autonom robot.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Utmaning i projektkursen MT1538 fokuserade \u00e4ven i \u00e5r p\u00e5\nsamarbete. Robotar utvecklade av tv\u00e5 olika team skulle tillsammans plocka upp bollar\noch d\u00e4refter sortera dem efter storlek eller f\u00e4rg f\u00f6r att slutligen leverera de\nolika typerna av bollar till olika f\u00f6rutbest\u00e4mda platser p\u00e5 t\u00e4vlingsbanan. Robotarna\nbyggdes med LEGO Mindstorms som bas. LEGO Mindstorms \u00e4r ett system av mjukvara\noch h\u00e5rdvara f\u00f6r att skapa flexibla, programmerbara robotar. Det inneh\u00e5ller en\nprogrammerbar logikenhet som kontrollerar systemet, motorer och sensorer. De\nf\u00f6rsta prototyperna byggdes i LEGO och kartong. Under v\u00e5ren har teamen stegvis\nf\u00f6rfinat sina robotar, robotarna som presenterades vid slutredovisningen\ninneh\u00f6ll inte l\u00e4ngre \u201dstrukturdelar\u201d av Lego. Robotarna uppvisade en\nimponerande variation vad g\u00e4ller utseende och funktion men ocks\u00e5 materialval\noch anv\u00e4nda tillverkningsmetoder. Teamen har spenderat m\u00e5nga timmar i v\u00e5ra\nolika lab och i Makerspace f\u00f6r att realisera de produktkoncept som tagits fram.\nP\u00e5 robotarna hittades mycket 3D-printade plastdelar, bockade och svetsade metallstrukturer,\nlaserskurna och nc-fr\u00e4sta detaljer, plexiglas, tr\u00e4 m.m. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Studenterna har visat stort engagemang och lagt mycket tid\np\u00e5 sina robotar. Under devisen \u201dserious play\u201d har man bland annat l\u00e4rt sig om\nmekatronik, produktutveckling (inte minst i PU i samverkan med andra grupper\nf\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla m\u00e5luppfyllnad), projekthantering, gruppdynamik och\nprototyptillverkning.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Onsdagen den 29:e maj, som en del av BTH Experience Day<\/a>, var det slutpresentation och dags f\u00f6r ett t\u00e4vlingsmoment f\u00f6r att se vilket team som effektivast kan l\u00f6sa problemet. Under detta t\u00e4vlingsmoment fick en extern operat\u00f6r man\u00f6vrera roboten. Teamen tvingades d\u00e4rigenom att fokusera lite extra p\u00e5 robusthet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Alla lag visade upp fungerande robotar med sp\u00e4nnande och kreativa l\u00f6sningar p\u00e5 system- och komponent-niv\u00e5. En viktig l\u00e4rdom i kursen var insikten om de utmaningar och m\u00f6jligheter som uppst\u00e5r n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker l\u00f6sa problem genom att samarbeta med flera olika ingenj\u00f6rsteam.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Stort grattis till det vinnande teamet.<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Video<\/a> fr\u00e5n vinnande teamets t\u00e4vlingsrace:<\/p>\n\n\n\n