{"id":6479,"date":"2018-05-17T21:37:21","date_gmt":"2018-05-17T19:37:21","guid":{"rendered":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/?p=6479"},"modified":"2021-12-07T15:53:40","modified_gmt":"2021-12-07T14:53:40","slug":"samverkande-robotar-utvecklade-av-samarbetade-ingenjorsteam","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/samverkande-robotar-utvecklade-av-samarbetade-ingenjorsteam\/","title":{"rendered":"Samverkande robotar utvecklade av samarbetande ingenj\u00f6rsteam"},"content":{"rendered":"
Studenterna i \u00e5rskurs tv\u00e5 har under v\u00e5rterminen jobbat med en mekatronisk utmaning d\u00e4r uppgiften var att konstruera, bygga och programmera en autonom robot. \u00c5rets utmaning i projektkursen MT1458 fokuserade p\u00e5 samarbete, roboten skulle l\u00f6sa en given uppgift s\u00e5 bra som m\u00f6jligt genom att samarbeta med en robot konstruerad av en annan grupp studenter. En viktig l\u00e4rdom i kursen var d\u00e4rf\u00f6r insikten om de utmaningar och m\u00f6jligheter som uppst\u00e5r n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker l\u00f6sa problem genom att samarbeta med flera olika ingenj\u00f6rsteam. Nytt f\u00f6r i \u00e5r var ett \u00f6kat fokus p\u00e5 robusthet. Vid kursens slutpresentationen t\u00e4vlar de deltagande teamen mot varandra f\u00f6r att se vilket team som effektivast kan l\u00f6sa problemet. Under detta t\u00e4vlingsmoment ska en extern operat\u00f6r man\u00f6vrera roboten. Teamen tvingades d\u00e4rigenom i \u00e5r att fokusera lite extra p\u00e5 robusthet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Skrivna anv\u00e4ndarinstruktioner var enda s\u00e4ttet att kommunicera med operat\u00f6ren under t\u00e4vlingsmomentet.<\/p>\n