{"id":2123,"date":"2016-01-18T10:31:56","date_gmt":"2016-01-18T09:31:56","guid":{"rendered":"http:\/\/www.productdevelopment.se\/?p=2123"},"modified":"2016-06-23T10:18:47","modified_gmt":"2016-06-23T08:18:47","slug":"besok-vid-volvo-car-body-components","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/besok-vid-volvo-car-body-components\/","title":{"rendered":"Bes\u00f6k vid Volvo Car Body Components"},"content":{"rendered":"

I samband med Institutionen f\u00f6r Maskintekniks (TIMA) sista personalm\u00f6te f\u00f6r \u00e5ret genomf\u00f6rdes ett studiebes\u00f6k vid Volvo Car Body Components i Olofstr\u00f6m.<\/strong><\/p>\n

Dr. Mats Sigvant, teknisk expert inom pl\u00e5tformning, h\u00e4lsade oss v\u00e4lkomna och beskrev utvecklingen fr\u00e5n bysmedja \u00e5r 1735 till dagens avancerade och omfattande pressning av karossdetaljer samt framtagning av pressverktyg. Volvo Car Body Components levererar komponenter till tv\u00e5 karosser per minut och de har f\u00f6r n\u00e4rvarande elva olika Volvo-modeller i produktion.<\/p>\n

Karossfabriken i Olofstr\u00f6m sysselss\u00e4tter \u00f6ver 2000 personer och verksamheten omfattar \u00f6ver 100 hops\u00e4ttningslinjer, \u00f6ver 20 presslinjer och n\u00e4rmare 500 robotar. Mer \u00e4n 300 000 ton pl\u00e5t per \u00e5r anv\u00e4nds till bland annat motorhuvar, d\u00f6rrar, bakluckor och andra karosskomponenter.<\/p>\n

S\u00e4rskilt intressant i sammanhanget \u00e4r att Volvo Car Body Components i Olofstr\u00f6m ansvarar f\u00f6r pl\u00e5tformning inom hela Volvo Car Group. Med tanke p\u00e5 att ett pressverktyg ska h\u00e5lla 7-8 \u00e5r \u00e4r det oerh\u00f6rt viktigt med formningssimulering och analys f\u00f6r att f\u00f6rebygga problem som sprickbildning eller sp\u00e4nningar. Mats Sigvant ber\u00e4ttade \u00e4ven om det n\u00e4ra samspel med Volvo Car Groups produktutveckling som kr\u00e4vs f\u00f6r att kunna leverera komponenter och hela bilar av h\u00f6gsta kvalitet.<\/p>\n

Johan Pilthammar \u00e4r sedan h\u00f6sten 2015 anst\u00e4lld som industridoktorand vid Volvo Car Body Components med s\u00e4rskilt fokus p\u00e5 strukturanalys och optimering av pressverktyg. Sharon Kao-Walter \u00e4r handledare vid BTH och Mats Sigvant tar hand om handledningen fr\u00e5n Volvos sida. Volvo Car Body Components tecknade ett samarbetsavtal med BTH i samband med starten av industridoktorandprojektet.<\/p>\n

\"image002\"
\n<\/a>Fr. v. Dr. Mats Sigvant, Johan Pilthammar, Professor Sharon Kao-Walter<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I samband med Institutionen f\u00f6r Maskintekniks (TIMA) sista personalm\u00f6te f\u00f6r \u00e5ret genomf\u00f6rdes ett studiebes\u00f6k vid Volvo Car Body Components i Olofstr\u00f6m. Dr. Mats Sigvant, teknisk expert inom pl\u00e5tformning, h\u00e4lsade oss v\u00e4lkomna och beskrev utvecklingen fr\u00e5n bysmedja \u00e5r 1735 till dagens avancerade och omfattande pressning av karossdetaljer samt framtagning av pressverktyg. Volvo Car Body Components levererar […]<\/p>\n

<\/div>
Sharing<\/div>
<\/path><\/svg><\/span> <\/span><\/a><\/path><\/svg><\/span> <\/span><\/a><\/path><\/svg><\/span> <\/span><\/a><\/svg><\/span> <\/span><\/a><\/path><\/svg><\/span> <\/span><\/a> <\/span><\/path><\/g><\/svg><\/span><\/a> <\/span>
<\/div><\/a><\/div>
<\/div><\/div>
<\/div>","protected":false},"author":12,"featured_media":2124,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"om_disable_all_campaigns":false,"_exactmetrics_skip_tracking":false,"_exactmetrics_sitenote_active":false,"_exactmetrics_sitenote_note":"","_exactmetrics_sitenote_category":0,"_uf_show_specific_survey":0,"_uf_disable_surveys":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"categories":[2],"tags":[668,669,7,667],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2123"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2127,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123\/revisions\/2127"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2124"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2123"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2123"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.productdevelopment.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2123"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}