Robotar med samarbete i fokus

Hur utvecklar man en robot som kan utföra komplexa arbetsuppgifter genom att samarbeta med andra robotar?

Studenterna i årskurs två har under vårterminen jobbat med en mekatronisk utmaning där uppgiften var att konstruera, bygga och programmera en autonom robot. Årets utmaning i projektkursen MT1458 fokuserade på samarbete, roboten skulle lösa en given uppgift så bra som möjligt genom att samarbeta med en robot konstruerad av en annan grupp studenter. En viktig lärdom i kursen var därför insikten om de utmaningar och möjligheter som uppstår när man försöker lösa problem genom att samarbeta med flera olika ingenjörsteam.

Robotarna byggdes med LEGO Mindstorms som bas. LEGO Mindstorms är ett system av mjukvara och hårdvara för att skapa flexibla, programmerbara robotar. Det innehåller en programmerbar logikenhet som kontrollerar systemet, motorer och sensorer. Nytt för årets kurs var en begränsning vad gällde material- och komponentval, robotarna fick inte innehålla ”strukturdelar” av Lego vilket tvingade fram kreativa konstruktionslösningar och många timmar i verkstad och Makerspace för att realisera de produktkoncept som tagits fram.

Studenterna har visat stort engagemang och lagt mycket tid på sina robotar. Under devisen ”serious play” har man bland annat lärt sig om mekatronik, produktutveckling (inte minst i PU i samverkan med andra grupper för att säkerställa måluppfyllnad), projekthantering, gruppdynamik och prototyptillverkning.

Fredagen den 19:e maj var det slutpresentation och dags för ett tävlingsmoment där lagen fick visa vad deras robotar klarade av. Alla lag visade upp fungerande robotar med spännande och kreativa lösningar på system- och komponent-nivå.

Vinnare av årets robotrace.